~~~~Mijn VANALLESENNOGWATBLOG~~~~

donderdag 8 januari 2009

KINDERDIJK

............TOEN ONS WEEKENDE ROTTERDAM TEN EINDE LIEP....ZIJN WE EERST NOG EEN DAGJE NAAR KINDERDIJK GEWEEST...... VOOR DAT WE AAN DE TERUG REIS BEGONNEN.......IN 1366 EN 1369 ZIJN TWEE KANALEN GEGRAVEN DOOR DE ALBLASSERWAARD.....OM OVERTOLLIG WATER NAAR DE RIVIER DE LEK TE LOZEN......LATER KWAMEN DAAR DE MOLENS BIJ.....OMDAT DE KANALEN HET WATER NIET KONDEN VERWERKEN.....MODERNE GEMALEN HEBBEN INMIDDELS DE TAAK VAN DE MOLENS OVERGENOMEN.......

.........TIJDENS DE ST.ELISABETHSVLOED VAN NOVEMBER 1421 DOBBERDE OP DE HOGE GOLVEN EEN WIEGJE MET EEN SLAPENDE BABY.....IN EVENWICHT GEHOUDEN DOOR EEN KAT......HET WIEGJE SPOELDE AAN OP EEN DIJK.... DIE VANAF DAT MOMENT DE KINDERDIJK HEETTE.

..........NOG MAAR WEINIG MENSEN KENNEN HET VERHAAL MAAR DE DIJK WERD WERELDBEROEMD.....DE MOLENS VAN KINDERDIJK WERDEN HET VISITEKAARTJE VAN NEDERLAND.......

.......HIER MOGEN WE ZEKER TROTS OP ZIJN....EN MET Z'N ALLEN MOETEN WE ER VOOR ZORGEN DAT DIT NIET VERLOREN GAAT...........

...........DE NEGENTIEN WINDMOLENS VAN KINDERDIJK STAAN SINDS 1997 OP DE LIJST VAN HET UNESCO WERELDERFGOED......EN LIGGEN IN ZUID-HOLLAND IN EEN CULTUURHISTORISCH GEBIED........

..........EEN BEZOEKJE DRAAGT BIJ ...OM DE KOSTEN VAN DIT UNIEKE EN MOOIE ERFGOED TE FINANCIEREN......

.......IN MIJN OGEN IS DIT GEBIED HET DUBBEL EN DWARS WAARD OM IN STAND TE HOUDEN......ZE ZIJN EEN INDRUKWEKKEND SYMBOOL VAN DE HOLLANDSE STRIJD TEGEN HET WATER....

..............EEN MOOI PLEKJE OM TE WONEN IN DE ZOMER......MAAR IN DE WINTER.....ALS ER SNEEUW LIGT ZOALS NU...NATUURLIJK WEL.....HET LIJKT ME DAAR ONTZETTEND KOUD.....EN DAAR MOET JE WEL TEGEN KUNNEN.......


............VAN MAART TOT EIND OKTOBER IS DE BEZOEKMOLEN OPEN......BIJ VOLDOENDE WIND MAALT HIJ NOG IEDERE DAG..........

...................WIE ER NU NOG DURFT TE BEWEREN DAT NEDERLAND NIET MOOI IS......KRIJGT MET MIJ TE MAKEN......HET BEWIJS IS HIER NU WEL GELEVERD...DACHT IK ZO.........


............EN.....JE MOET HET NATUURLIJK WEL WILLEN ZIEN............DE BLAUWE LUCHT WEERSPIEGELT IN HET WATER.......WIE WORD DAAR NIET VROLIJK VAN........

........WORD VERVOLGT.............

6 opmerkingen:

Jeany zei

nou mij hoor je neit hoor. Zeer mooie foto's van een prachtige omgeving, wat een contrast met het weer van nu hé? ;)Mooi gedaan meid, idd zeer vrolijke foto's!!!

Chris zei

Molens...iets wat me steeds weer boeit!!!
In op op of bij Kinderdijk was ik nog nooit!

Oma Nijn's Country Huis zei

hallo Thea
Hier ben ik weer, je hebt gelijk Nederland is prachtig,ben je wel eens in Drente geweest het is hier ook erg mooi ,maar ik mis het water wel hoor ik ben aan de waterkant geboren.
doeg Greet

Daisy zei

Je hebt prachtige plaatjes gemaakt! Ik wil ook graag eens naar Kinderdijk! Ik probeer er dit jaar ook eens werk van te maken. Want ik blijf maar dromen van die molens aan het water!

rusc zei

Dear Thea,

Is KINDERDIJK means windmil? And did you take all these picture? Sooooo good. Yes, I want some picture, can I?

Have a nice day,
rusc

rusc zei

Dear Thea,

I am glad to know I can have your windmil picture!! I appreciate very much. My address is,
rusticcreation@gmail.com

Take care,
rusc