~~~~Mijn VANALLESENNOGWATBLOG~~~~

donderdag 4 december 2008

SINTERKLAAS TRADITIE

.........VROEGER.....TOEN WIJ KLEIN WAREN......WERDEN ER IEDERE AVOND SINTERKLAAS LIEDJES DOOR ONS GEZONGEN.......EN AF EN TOE WERD ER DAN OP DE DEUR GEBONKT.....EN VLOGEN DE PEPERNOTEN DOOR DE KAMER.......DIE WERDEN DAN OPGERAAPT EN EERLIJK VERDEELT......



........ZIE DE MAAN SCHIJNT DOOR DE BOMEN........OP DE AVOND VAN 5 DECEMBER MOCHTEN WE DE SCHOEN ZETTEN......WE DEDEN ER EEN TEKENING IN EN HOOI EN WORTEL VOOR HET PAARD VAN SINTERKLAAS.........ALS WE DAN OP 6 DECEMBER IN DE VROEGE OCHTEND BENEDEN KWAMEN.....WAS DAT ALLES VERDWENEN EN STOND ER OP TAFEL VOOR IEDER KIND EEN STAPEL MET KADOOS EN SNOEPGOED... EN DAARBIJ EEN GROTE POP VAN BROOD.........

...........TRADITIES VERANDEREN........TOEN MIJN KINDEREN KLEIN WAREN.......MOCHTEN ZE VANAF DE DAG....DAT DE GOEDHEILIGMAN AANKWAM.....MET ZIJN STOOMBOOT UIT SPANJE.......EEN KEER IN DE WEEK HUN SCHOENTJE ZETTEN......MEESTAL LAG ER DAN WAT SNOEPGOED IN .....DE VOLGENDE MORGEN...OF EEN HEEL KLEIN KADOOTJE......EN OP 5 DEC. WERD ER TEGEN DE AVOND OF S'NACHTS EEN GROTE ZAK BEZORGD.......MET ALLEMAAL MOOI VERPAKTE KADOOS.......

.........PEPERNOTEN....

.........STROOIGOED EN CHOCOLADE.........



...........TAAI TAAI EN GEVULDE SPECULAAS........

.............TEGENWOORDIG GAAT DAT ER HEEL ANDERS AAN TOE.......TOEN ONZE KLEINKINDEREN AFGELOPEN ZATERDAG BIJ OPA EN OMA HUN SCHOEN KWAMEN ZETTEN......WAS ER EENTJE Z'N SCHOEN VERGETEN.....GEEN NOOD.....HIJ NAM OPA'S PANTOFFEL WEL......MAAR.......ZE ZONGEN WEL IEDER EERST EEN LIEDJE ........DAT HAD ZWARTE PIET ZEKER GEHOORD.....WANT ZONDAG LAG ER VOOR ELK KIND EEN PAKJE SNOEP IN........

....................ER ZIJN ZELFS T-SHIRTJES VOOR DE KINDEREN .....MET DE AFBEELDING VAN ZWARTE PIET ER OP..................EN DAT IS NIET OM TE LACHEN....HOOR........

........TROUWENS HET EERSTE DEEL VAN ONZE SINTERKLAAS TRADITIE...................
..................................WORD BIJ............... JEANY 'S BRUNNEN .....HAAR FIJN UIT DE DOEKEN GEDAAN.......

.........PEPERNOTEN KUN JE OOK ZELF BAKKEN.....HET RECEPT VIND JE OP...................... DOORTJES MOESTUIN........

9 opmerkingen:

Jeany zei

heerlijk, moet je dat joch zien staan, wat een lkeer ding, hahah, echt leuk. Trouwens je blog is ook heeeel erg leuk verteld, jaja, die goede ouwe tijd!!! Doeg meid,

BTW, gisteren druk en today ook ene beetje, dus is rustig hiero, haha, cu.

Jeany zei

ik had em toch al zien staan, of ben ik nu de kluts kwijt? hahah, je staat bij mij onder de schoen met dit en de pepernoten bij eht rezept, vind ze nl alle 2 leuk hihi, ik zag dat madame de belg terug is en ons niks zeggen he!!!

Chris zei

En toch is het lang niet meer zo gezellig als het vroeger was! Of zou het er aan liggen omdat we ouder worden?

LEKE zei

Hoi Hoi,
Even een knuffel en een heel goed weekend wensen!

Lisette

callemieke zei

hahahah ik zet mijn schoentje sebiet hihihihi

Tinie zei

Leuk die traditie Thea.
Wij mochten voor 5 dec. ook de schoen zetten maar niet weken van te voren. Er zat ook niet altijd wat in, dat maakt het juist spannend.
En strooien dat werd er ook gedaan. Op 5 dec. bracht mijn vader een zak met cadeaus binnen en zei dan: zwarte piet was net op de deel en heeft dit gebracht.
Reuze spannend was dat.
Leuk logje, mooie foto van je kleinzoon met zijn pietenshirt.
Groetjes Tinie

Jeany zei

ben je mal, ben net wer overboden, 2 min voor tijd, ze mogen het hebben hoor, met de verzendkosten erbij ben ik duurder uit. Ik ga gewoon mijn oostenrijkse penvriendin vragen een patroon op de kop te tikken, hahah, dus, ik heb nog minder dan jou uitgegeven, nada, niks, non, nichts, noppes!!! Zucht, krijg mijn geld aan de straatstenen neit kwijt!!! hahah, slaap zacht voor straks, doegggg

Anoniem zei

Goede middag andere Thea,
leuk dat je er weer even was meid !
Leuk dat je de tradities haast net zo in herinnering hebt dan hier het geval is, alleen kregen wij niet echt iets op 5 december, dat kwam pas onder de boom...
Maar we zongen ons ook de kelen schor...je kon maar beter goed zingen dan kreeg je misschien ook een mandarijn en wat snoep..
@
Reken er maar op dat ik trots ben op dat boekje, en al was het dan veel werk, het zijn mijn gedachten en de foto's die ik gekiekt heb die erin staan....dat maakt het de moeite echt wel waard !

Tinie zei

Kom je even een fijn weekend wensen Thea.
Ben je druk, ik zie nog geen nieuw logje ;-)))
Groetjes Tinie